En enda stor färgsoppa!

Som jag berättade tidigare gick flyttlasset till huset i helgen och herre min gud vad alla inblandade slet! Jag vet inte riktigt vad vi skulle gjort utan all hjälp och jag är otroligt tacksam för alla bärvilliga vänner som ställde upp samt min kära Mamma och hennes Jocke som verkligen lagt ner sin själ i att stötta oss denna helgen. Jag måste erkänna att vi hade betydligt mycket mer saker än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig, det kändes som att det aldrig skulle ta slut! Stundtals såg jag inte ens ljuset i tunneln och tvivlade på att vi faktiskt skulle få ihop det i tid MEN det fick vi. Vi hade dessutom fel-estimerat platsen som alla möbler/lådor skulle ta upp i huset och trodde att allt skulle rymmas i vårt och Ludwig’s sovrum men istället är alla ytor i hela huset belamrade med saker och det går knappt att ta sig fram!

Nu till det riktiga KAOSET!! Vi har ju som ni vet haft hantverkare till att fixa väggarna i huset och deras insats gick över förväntan, vi är så himla nöjda och känner oss helt tillfreds med den delen av renoveringen!  Likaså blev vi till en början positivt överraskade när målaren drog igång som visade sig vara otroligt effektiv och ambitiös och vi fick för en kort sekund känslan av att vi skulle lyckas med att hålla tidsplanen…..tills vi i helgen åkte ut till huset för att spana in resultatet av målningen i dagsljus! Jobbet är väldigt proffsigt gjort så missförstå mig inte när det gäller arbetsinsatsen för den är vi nöjda med! Problemet är istället att det har blivit ett MAJOR MISSFÖRSTÅND när det gäller färgkoden av den vita kulören som vi valt!! Jag vill därför påpeka att vi från början själva ville köpa in färgen just för att säkerställa att det skulle bli rätt MEN målaren var envis med att han kunde sköta inköpen eftersom han dessutom får rabatt (och förmodligen kickback på inköpen) samt att det skulle effektivisera när det kommer till mängden färgburkar etc så vi lät oss övertalas. Det kändes ju som ett simpelt uppdrag och svårt att misslyckas med med tanke på att det var TVÅ färger vi skulle ha!!

Vi for därför iväg till Nordsjö i Lund och valde förutom Ludwig’s turkosa färg ut STOCKHOLMSVIT där färgkoden är 0502-y. Kvinnan i Nordsjö-butiken var supertrevlig och väldigt serviceminded, hon skrev ner koderna på en lapp och poängterade att koden för den vita kulören skulle vara UTAN ett S framför eftersom det även finns en färg med samma kod bara att man lagt till ett S framför (som tydligen är en ”second edition” av kulören där man tillsatt mer gula toner). När vi sedan skickade över informationen till målaren var vi extra noga med att kontrollera att vi angett exakt den koden som kvinnan skrev ner för STOCKHOLMSVIT, så här i efterhand har jag dessutom dubbelkollat min sms-konversation med målaren för att kontrollera så att vi inte själva har gjort ett misstag och trots allt fått med ett S i koden men det har vi alltså inte! Vi har gett målaren EXAKT den informationen som han skulle ha för att köpa färgen som vi önskade.

Min första tanke när jag kom till huset och såg väggarna i dagsljus var att kulören såg på tok för gul ut, det såg nästan ut som om en rökare hade bott i huset och jag blev genast skeptisk eftersom jag hade kvinnans ord om det där förbaskade S.et i tankarna! Jag rusade bort till färgburkarna för att kontrollera färgkoden och nog F*N stod det ett S framför koden på alla burkar målaren köpt (TROTS att vi angivit en kod UTAN ett S framför)! Det ska poängteras att målaren i princip hunnit bli klar med ALLA väggar vid detta laget (två lager) och eftersom vi bara haft möjlighet att kontrollera arbetet kvällstid och inte sett resultatet i dagsljus har vi heller inte upptäckt felet förrän nu! Vi tog kontakt med målaren som bokstavligt talat blev SKOGSTOKIG och menade på att det bara finns en kod för STOCKHOLMSVIT och den hade han minsann köpt! Vi ringde upp Nordsjö för att åter igen få koderna bekräftade och de sa samma sak som när vi var inne i butiken, det finns TVÅ koder och den vi valde ut var UTAN ett S och det är också koden för Stockholmsvit!!

Målaren i sin tur for ut till butiken där han köpt målarfärgen och väl där ringde han upp CJ och gav telefonluren till säljaren (butik: Färggrossisten Alf Håkansson i Annelund, handla ALDRIG där!!) som även han bokstavligen skällde ut oss efter noter, det var tydligen VÅRT fel att målaren och säljaren gjort egna antaganden och helt enkelt bortsett från koden vi angett och istället valt den med S framför eftersom den var ”vanligare”. Vi har, som jag nämnde, svart på vitt att vi angivit rätt koder till färgerna som vi valt och där står vi nu. Målaren har alltså målat hela vårt hus med en nikotingul färg och vill inte åtgärda felet utan att vi själva står för kostnaden av färgen som i grund och botten han själv felaktigt införskaffat samt betalar honom för det extra arbete som det innebär att åtgärda problemet (det krävs alltså TVÅ nya lager med färg för att täcka den färgen han redan målat). Han har alltså struntat i färgkoden vi angett och gått på egna antaganden!

Det har till och med gått så långt att målaren har ringt upp Nordsjö-butiken i Lund där vi valt ut färgen och skällt ut butiksbiträdet (för att hon tipsat om färgen eller varför i tusan beter man sig så?), jag har aldrig varit med om något liknande och plötsligt känns allt lite hopplöst! Dels innebär det att vi ligger betydligt efter med målningen och dels har vi totalt förlorat förtroendet för målaren som vi anlitat, HUR kan man agera på det här viset och HUR kan man inte vilja åtgärda ett fel som man själv orsakat? Ska VI som konsument (som gjort precis enligt instruktionerna) behöva betala för att målaren som vi anlitat köpt fel färg åt oss? Vi som från början till och med ville införskaffa färgen själv just för att det inte skulle bli fel men lät oss övertalas av målaren…

Nu har målaren hur som helst målat om en vägg med ”rätt” 0502-y som jag imorgon ska åka ut och titta på i dagsljus, Nordsjö i Lund har i vart fall bekräftat att etiketten på färgburken nu är den rätta för Stockholmsvit så håll tummarna för att det ser bra ut. Sen får vi se hur vi reder ut problematiken kring den extrakostnad som detta innebär, jag tycker det är fullkomligt absurt att målaren ens kan tycka att vi ska stå för den när det i själva verket är ett nonchalant misstag från hans/färgbutikens sida! Han fick den korrekta färgkoden angiven av oss och om han var det minsta osäker så borde han väl åtminstone ringt upp och frågat om det verkligen var den kulören vi ville ha?!

Så trist att någon som vi från början hade tänkt rekommendera till vänner att anlita plötsligt vänder och blir fullkomligt oprofessionell i sin yrkesroll!

4 reaktioner på “En enda stor färgsoppa!”

  • Sofia skriver:

    Fy vilket dåligt bemötande, helt orimligt att betala för en tjänst som uppfyllt de krav som ni ställt, om det blir strul kan msn inte bända sig till konsumentverket? Ni har ju flera bevis på att ni gjort rätt och att målaren faktiskt skarvat med koderna! Kram

    • Thessan skriver:

      Ja men visst är det, helt ofattbart! Jag hoppas på att vi inom en snar framtid kan se tillbaks på det här och få oss ett gott skratt, just nu är man ganska frustrerad. Jo jag tror man kan vända sig till konsumentverket men man ska ju orka dra i trådarna själv och just nu har vi upp över öronen med allt annat så jag tror helt enkelt inte att vi kommer mäkta med det.

      Jag har i vart fall varit i kontakt med Nordsjö som varit supertrevliga och kommer stå för kostnaden av färgen, den där Färggrossisten representerar ju deras varumärke så de är inte helt nöjda med hur vi har blivit bemötta. Stor kram

  • Mycupoftweed skriver:

    Stackars, stackars er! Förstår PRECIS hur ni känner det! Det där är precis något som skulle kunnat hända oss – är också så noga som du och vill tex hellre införskaffa själv så det blir rätt eftersom man vet hur det kan vara…. Det är bara att hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och i framtiden tänker sig för både en och två gånger! Lycka till – kram Helena

    • Thessan skriver:

      Tack för omtanken! Så himla typiskt att något sådant befängt ska lyckas hända när man redan är så tidspressad men vi får försöka tänka positivt och det är ändå bara målarfärg det handlar om….kunde ju varit så mycket värre. Hoppas också att målaren och Färggrossisten inser hur de har betett sig och vilken dålig goodwill det här blir för dem, så trist om det slutar med att vi som konsument ska behöva täcka upp för deras felaktigheter! Nåväl, jag ser fram emot att målningen blir klar nu! Stor kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *