Mitt första träningspass efter graviditeten

I söndags tog jag mig i kragen och körde mitt första träningspass på hur länge som helst, som jag redan har berättat tvingades jag lägga träningen på is under min graviditet på grund av att min kropp helt enkelt protesterade. Redan i fjärde månaden (om jag inte minns fel) drabbades jag av enorma sammandragningar som gjorde sig tillkänna så fort jag överhuvudtaget rörde på mig, det var något som var enormt påfrestande eftersom jag är en person som mår bäst av att röra på mig. Jag fortsatte dock med att gå promenader i ytterligare någon månad innan jag helt slutade att motionera och tog kroppens signaler på allvar. Detta kom som en överraskning för mig för jag har hela tiden trott att bara man är en ”träningsmänniska” så kommer man klara av en graviditet utan några som helt problem och egentligen kunna leva på som vanligt bara att man har några extra kilon att bära på, men så fungerar det tydligen inte. Ludwig trivdes aldrig i min mage och det bevisades tydligt när han redan tre veckor innan BF kom ut med dunder och brak, med andra ord ska man lyssna på sin kropp!

Efter graviditeten har jag fortsatt med att lyssna på min kropp, jag återhämtade mig relativt snabbt efter förlossningen och redan efter ett par veckor var jag igång med att gå barnvagnspromenader. Jag började med några kortare rundor och ganska snart övergick promenaderna till något raskare tempo och rundan förlängdes till mellan 45min och 1,5 timme beroende på hur vädret artade sig och hur mycket tid jag hade tillgodo (tro det eller ej men tid är fortfarande en bristvara, jag som trodde att jag skulle ha hur mycket tid som helst över om dagarna nu när jag är mammaledig). Mitt mål var att komma igång med promenader och fortsätta med dessa fram tills återkontrollen som man gör efter två månader och beroende på utfallet där var planen att trappa upp träningen igen och nu har jag alltså tagit första steget. Jag började med löpning eftersom det är enklast, det är bara till att snöra på löparskorna och bege sig ut! Rundan som jag sprang är omkring 5 km och det var alldeles lagom att börja med, känslan som infann sig under denna löptur är svår att beskriva. Det kändes nästan som att jag blivit befriad ur fångenskap, det var så otroligt härligt och jag sprang bokstavligen omkring och log för mig själv. Jag har förstått att det till en början kan kännas ganska obehagligt i regionerna där nere när man kommer igång med träningen igen men än så länge har allt känts bra för mig, jag har haft lite känningar i höften vilket jag tror beror på att mina höfter breddats rejält under graviditeten och kanske är påväg att återgå något men det är bara spekulationer. Nu ska jag avvakta med nästa träningspass tills i påsk då jag har planerat en ny löptur, det blir väl lagom tills när träningsvärken har lagt sig för herre jesus vad jag känt av benen! En härlig känsla!!

Hur som helst tänkte jag bara tipsa om hur jag får igång träningsmotivationen på bästa sätt! För mig är känslan A och O, att hoppa i ett träningsset som sitter som ett korvskinn och där kroppen mer eller mindre väller ut på ställen den inte bör sticka ut på får ju vem som helst att må dåligt. Mina gamla träningskläder skär för tillfället in i midjan och sitter åt på tok för mycket över armarna och jag känner mig allt annat än bekväm i dem. Därför var jag inte sen med att unna mig ett par nya träningsset i storleken större, även om jag kommer gå ner mina gravidkilo kommer jag kunna använda dessa plagg så jag ser det inte som slöseri att motivera mig med nya träningskläder innan jag är ”back on track” utan snarare som världens bästa motivationsfaktor! Ett nytt träningsset kan få vem som helst att vilja springa milen så till er som, precis som jag, genomgått en graviditet och kämpar med att komma i form är det mitt absolut bästa tips! Investera i nya träningskläder, det är vi kvinnor värda efter den insatsen vi gjort som ”barnaföderskor”!!

Jag är ju fullkomligt förälskad i Wallderinska’s design och har sedan tidigare flertal träningsset från samma varumärke, jag bor i princip i dessa plaggen nu när jag går hemma och använder dem även som mysplagg. Denna gången beställde jag bland annat ett par byxor med hög midja och det är så skönt att få stöd för magen efter att man genomgått en förlossning.

Just nu är det dessutom påskrea så passa på att fynda!! Länk till webbutiken finner ni här (klick).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *