Hanö

Hanö – en skärgårdsidyll i Blekinge

Andra året som vi tillsammans med ”mormor & morfar” åker över till Hanö för en dag och därmed en ny tradition som vi ska hålla fast vid varje år! Hanö är en liten ö utanför Nogersund i Sölvesborgs kommun som har en yta på ynka 2,14 km² och en högsta höjd på cirka 60 meter. Resan tar 25 minuter med reguljärbåt från Nogersund. Det enda man egentligen behöver ha koll på (förutom vädret) när man bestämt sig för att besöka Hanö är när båten går och det gör man här (klick). Vi tog båten som kom fram lagom tills lunch och började helt enkelt med att äta lunch på Hanö Hamnkrog vilket jag kan rekommendera. Vi alla beställde en varsin Fish’n Chips och den var riktigt krispig och god. Vi hade bokat bord innan vi åkte men just denna dagen hade det inte behövts, men lika bra att göra det så man inte kommer dit och sen är det fullt. Förra året var vi på ön lite kortare tid och tog bara med oss en fikakorg. Det var dock betydligt mysigare att även äta lunch här. Vi åkte hem vid halv fem.

Hanö sevärdheter

På Hanö vandrar man runt ön på några timmar, inklusive alla stopp. I år började vi med att gå mot Drakmärket och det blev en spännande upptäcksfärd som innehöll en hel del klättring på olika stenar för barnen. Barnen älskar det, även om Elsa stundtals beklagade sig över att inte orka gå. Miljön här på Hanö är helt fantastisk, jag hade inte tackat nej till att ha en sommarstuga exakt här! De gånger som vi har besökt ön har vi dessutom varit ganska ensamma vilket gör upplevelsen än mer magisk. Jag tror vi såg två familjer på avstånd men annars gick vi helt själva. En outforskad pärla helt enkelt. Nästa år ska vi nog hyra en stuga eller ta in på vandrarhemmet och spendera en natt eller två här.

Visste ni att Hanö-borna har ett helt eget språk?

Hanö är känd för sin vita fyr från 1906 som lyser ca 40km.

Det finns en legend om en stor drake som varje natt flög mellan Tärnö och Hanö. När den första fyren tändes blev dock draken så förblindad att den störtade rakt ner i bergväggen som finns nedanför fyren. På det sättet kom drakmärket till.

Världens ljuvligaste fikapaus-utsikt får man uppe vid fyren: Under Napoleonkrigets dagar var Hanö bas för den engelska örlogsflottans manövrer i Östersjön under åren 1810-1812. Ett minne från den tiden är den “Engelska kyrkogården” som ligger på berghällarna mellan fyren och Bönsäcken.

Ön har en strand som består av vattenslipade stenar, Bönsäcken. En sägen berättar att jättekvinnan, som för länge sedan bodde på Hanö, kom att tröttna på ensamheten. För att komma i landpå Lister bestämde hon sig för att bygga en stenbro över sundet. Hon samlade massor av stenar i sitt stora förkläde, men så snubblade hon och alla stenar som hon plockat föll ur, hamnade nere vid strandkanten, och så bildades Bönsäcken. I år gick vi aldrig ner till Bönsäcken för det fina vädret skiftades snabbt till regn och blåst så vi hann precis bege oss till båten i tid för att missa det.

Thessan

Recent Posts

En italiensk outfit – i väntan på min nya blogg

Jag älskar denna klänningen ifrån H&M, jag tror den kostade runt 500kr och den har…

2 dagar ago

Födelsedagsoutfiten – klassiskt och stilrent

Födelsedagsoutfiten - klassiskt och stilrent Igår var det min födelsedag, 42 år kan jag skryta…

1 vecka ago

Sydtyrolen – Tessimo

Sydtyrolen - Tessimo I Sydtyrolen som var vår andra destination på vår roadtrip bodde vi…

2 veckor ago

Ny hemsida på gång!

Ny hemsida på gång! Ville bara kika in för att berätta om att jag har…

3 veckor ago

En sann italiensk lunch på Gutshof Lana – Sydtyrolen

En sann italiensk lunch på Gutshof Lana - Sydtyrolen En av dagarna i Sydtyrolen lunchade…

Giardini di Castel Trauttmansdorffs slottsträdgård

Giardini di Castel - Trauttmansdorffs slottsträdgård Att besöka Giardini di Castel och Trauttmansdorffs slottsträdgård när…